Dietetyka w profilaktyce chorób nowotworowych

Wielu z Nas nie myśli o zdrowiu zanim nie zachoruje. Jest to bardzo niekorzystne zachowanie. Profilaktyka ma na celu podjęcie takich działań, które pozwolą na:

  • Zmniejszenie do minimum ryzyka rozwoju choroby
  • Wczesne wykrycie i szybkie leczenie choroby
  • Przeciwdziałanie konsekwencjom choroby

W wielu przypadkach polega ona na zmianie dosłownie kilku nawyków w Naszym życiu, usunięciu czynników ryzyka danej choroby. 

Zmiany nowotworowe rozwijają się wiele lat. Czasem przez całe swoje życie pracujemy na rozwój choroby. Z drugiej strony możemy całe swoje życie pracować na zdrowie..

Czynniki ryzyka choroby nowotworowej są przedmiotem wielu badań, dzięki czemu możemy łatwo je wyeliminować z Naszej codzienności. Dieta, czyli to co jemy, należy do najważniejszych czynników stylu życia mających ogromny wpływ na kondycję zdrowia.

Typy nowotworów

 

Niekorzystne składniki wprowadzone do organizmu wraz z pokarmem są odpowiedzialne za rozwój rożnego rodzaju chorób, w tym też choroby nowotworowej. Powyższy schemat obrazuje, w których rodzajach raka dieta odgrywa istotną rolę lub jest jednym z czynników znacznie zmniejszających ryzyko rozwoju. 

Należy pamiętać, że nie istniej uniwersalna dieta dla wszystkich. Sposób żywienia zależy od wielu czynników m.in. wieku, stanu zdrowia, objawów, lokalizacji zmian nowotworowych, stadium rozwoju choroby. Możemy jednak wyróżnić kilka głównych zagadnień odnośnie tego co zrobić, aby rozpocząć profilaktykę choroby nowotworowej:

  1. Na początku powinieneś skontaktować się ze specjalistą (lekarz, dietetyk) i przedstawić mu swoje cele.
  2. Utrzymuj należną masę ciała (otyłość i nadwaga predysponują do rozwoju wielu chorób)
  3. Unikaj czerwonego mięsa (badania dowidzą, że jego składniki, szczególnie podczas powstające w trakcie smażenie mają działanie nowotworowe). Zamień je na chude mięso drobiowe, królicze, indycze, ewentualnie cielęce od czasu do czasu.
  4. Staraj się co najmniej 30 min codziennie ćwiczyć (szybki spacer, jazda na rowerze)
  5. Ogranicz spożycie cukru, słodyczy i soli kuchennej
  6. Zwiększ udział warzyw i owoców w swojej diecie
  7. Pamiętaj o jedzeniu tłustych ryb morskich (łosoś, halibut, śledzie, makrela) co najmniej 2x w tygodniu
  8. Pij codziennie odpowiednią ilość wody
  9. Postaraj się zamienić smażenie na gotowanie w wodzie, na parze lub pieczenie w folii
  10. Mleko i produkty nabiałowe są również ważną grupą produktów, które powinieneś spożywać 3 porcje dziennie.
  11. Unikaj alkoholu i spleśniałych produktów
  12. Już dziś rozpocznij proces rzucania palenia papierosów
  13. Staraj się by Twoja dieta była codziennie urozmaicona
  14. Im mniej przetworzony produkt tym korzystniej dla Twojego zdrowia
  15. Zwiększ w swojej diecie udział ciemnego, pełnoziarnistego pieczywa oraz nasion roślin strączkowych
  16. Nie zapomnij o radości dnia codziennego. Uśmiechaj się! J

 

opracowała Maja Łowińska,

dietetyk kliniczny